4 kwietnia w naszej Ósemce obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu zwany także Światowym Dniem Wiedzy na temat Autyzmu.
W tym roku naszym hasłem przewodnim było:
Autyzm to nie choroba tylko odmienny stan umysłu
Celem tegorocznej akcji w naszej szkole było zwiększenie świadomości społecznej uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu.
Autyzm dziecięcy należy do grupy zaburzeń rozpoczynających się w rozwoju dziecka, przejawiających się jakościowymi zaburzeniami komunikacji, interakcji społecznych, zachowania i zainteresowań. To inny, co nie znaczy, że gorszy, sposób odbierania świata. Można się wiele nauczyć od osób ze spektrum, np. dostrzegania szczegółów i cieszenia się z małych rzeczy, przestrzegania zasad, a także prawdziwości w wyrażaniu emocji.
W ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w naszej szkole realizowane były zadania mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Wszyscy (zarówno uczniowie jak i pracownicy) szkoły ubrali się na niebiesko.
W klasach odbyły się lekcje poświęcone pogłębianiu wiedzy na temat funkcjonowania osób z autyzmem.
Czym jest autyzm?
- Autyzm jest zaburzeniem rozwoju związanym z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.
- Pierwsze objawy ujawniają się już na etapie okresu dziecięcego i trwają tak naprawdę do końca życia.
- Osoby dotknięte autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata czy prawidłowym rozumieniem relacji społecznych.
- Przy odpowiednich metodach terapeutycznych można zmniejszyć jego nasilenie. Jeszcze niedawno uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców – był diagnozowany u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Stąd też symbolicznym kolorem autyzmu stał się niebieski. Najnowsze badania pokazują jednak, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn, jak i kobiet.
Rozwój nauki sprawia, że pojawiają się kolejne odpowiedzi, ale też kolejne pytania o to, jak funkcjonuje mózg autystów. Nową i szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy jest nauka o neuroróżnorodności. W tym ujęciu o osobach austystycznych mówi się „neuroaktywne”, ponieważ ich konstrukcja umysłowa jest mniej spotykana i poznana, a także odmienna od większości osób „neurotypowych”. Neuroróżnorodność sprawia, że spektrum autyzmu może być traktowane bardziej jako odmienność, niż choroba.
Jak należy traktować osobę z autyzmem?
- osoby z autyzmem należy traktować zwyczajnie, one po prostu potrzebują trochę więcej czasu, żeby zrozumieć o co chodzi, kiedy się do nich mówi,
- nie rezygnować, kiedy natychmiast nie odpowiadają. One słyszą i najczęściej świetnie rozumieją, pomimo tego, iż może się wydawać, że nie zwracają na nas uwagi,
- nie należy się z nich śmiać i traktować, jakby ich nie było – np. komentując ich zachowania stojąc tuż obok,
- osoby ze spektrum często potrzebują, żeby mówić trochę wolniej, patrząc tylko na nich, najlepiej „prosto w oczy”, powtarzając - w przypadku braku zrozumienia,
- nie należy się bać i uciekać– nawet jeśli zachowują się nieco inaczej, czasem nawet dość dziwnie i niezrozumiale,
- w rozmowie należy używać prostych zwrotów.